Harry Potter (inga spoilers)

Jag måste vara skitknäpp, men jag känner mig faktiskt seriöst hängig över att det är slut :( Jag lyssnade på slutet för typ en timme sen nu, och jag är fortfarande dyster. Knäppt, men sant. Det kommer inte komma fler Harry Potter-böcker. Konstigt o sorgligt. I åratal har det hela tiden varit en ny bok på gång, något nytt, det har aldrig varit slut... men nu är det det. Ursh.

Igår kväll hade jag fortfarande en bit kvar att lyssna på, och jag satt faktiskt och övervägde seriöst om jag rent av skulle strunta i att lyssna på slutet eller inte.... för att hålla det levande, men jag kunde ju inte låta bli -såklart!
Det är en väldigt bra och välskriven bok, ett värdigt slut.. men det är just det -det är slut. Det har jag så svårt att acceptera! Alla som känner mig vet att jag är tokig i dessa böcker.. och jag lever mig in dom så förbannat... jag sitter inte bara och lyssnar och intresserat följer med, som jag gör när jag lyssnar på de flesta andra böcker... utan jag känner med dom och reagerar fysiskt allteftersom jag lyssnar...får ont i magen, rynkar pannan, sitter på helspänn, skrattar, försöker skynda på, pirr i magen, bölar... t.o.m. skakar.
Känns som att säga hej då till en nära vän. Minnen och historia, men ingen framtid.
Haha....Jag måste framstå som knäppare och knäppare ;P Men det bjuder jag på!


J.K.Rowling är en sån genialisk författare. Att man kan trassla in så många frågor, som sen svaras utan att det känns att det rabblas upp som från en lista. Hon väver in allt på ett sånt makalöst bra sätt. Sen är det så otroligt att märka att hon inte, som så många andra gör, försökt klämma fram en ny bok när hon märkt att den innan gått bra. Det märks tydligt att hon planerat alla böcker från början. Allt sitter ihop som en enda lång berättelse. Det är inte påbyggnad på påbyggnad. Det är heller inte förutsägbart vad som ska hända... vad som helst kan komma. Hon följer varken "alltid ett lyckligt slut" eller "nu ska vi överraska läsarna"... hon har sin egen väg.. en mer realistisk väg (-hur realistiskt det nu kan vara när det handlar om trollkarlar ;P haha). "Dumma" personer dör, men också älskade personer. I verkliga livet skulle det vara så. Man får svar på frågor i varje bok, men inte allt. Delar som man inte tänker på i nån bok, visar sig vara av stor betydelse i senare böcker. Allt är så genialiskt uttänkt. Sen är hennes språk så utmärkt.... Det är lätt och tydligt, men inte barnsligt. Man får tydliga och detaljerade bilder av allt, men det blir aldrig såsigt och utdraget.
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig mer......... Hon är helt enkelt ett geni på att skriva! Ett geni. Ytterst ytterst få författare kan mäta sig med henne!
Jag är så imponerad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0