Förstå inte. Rangordna inte.

Jag har aldrig tyckt om när folk säger "Jag förstår hur du känner dig!". Nu tycker jag mer illa om det än någonsin. Nästan så att det känns som en förolämpning, tycker jag. Jaha, så det jag känner är så enkelt och ytligt att du -som inte upplever det- kan förstå hur det är direkt?!
Så Nej, jag blir inte glad av att höra det!

Det är skillnad att säga "Jag förstår ATT det är... jobbigt/fruktansvärt" eller "Det måste kännas....". Det är en helt annan sak. Det är okej. Att förstå att någon har det jobbigt är skillnad mot att påstå att man förstår själva känslorna och kan sätta sig in i hur han/hon känner. Känslor är så unika. Samma händelse framkallar helt olika känslor hos olika personer.


Rangordna heller aldrig! Något som för dig kanske är blaha, kan betyda jättemycket för någon annan.
T.ex. fasar jag för dagen då Diesel inte vaknar igen. Många skulle nog vilja säga att "det är ju bara en kanin". Vadå, bara en kanin? Inte för mig! Tack så mycket! Man kanske måste vara en engagerad djurägare för att förstå, men han är inte "bara en kanin" för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0