Pengar är inte allt.

... men har man dåligt av dom, betyder det desto mer. Och det suger!


Det är så mycket jag vill göra. Mina planer och drömmar blir fler och fler...

- Söka Balettakademin eller PAS. Inte som karriärval, utan bara för skojs skull.
- Skriva en bok.
- Åka ett år till USA och plugga dans, teater och engelska på College i LA.
- Volontärarbeta med delfiner.
- Resa, resa, resa. Tåg. Buss. Flyg. Bil. Charter. Utomlands. Inrikes. Planerat. Spontant.
- Ta dykarcert.
- Utbilda mig till bartender.
- Medverka i teater/musikteater-uppsättningar.
- Skaffa en cross och lära mig åka.
- Köpa en bra kamera, lära mig hur den fungerar och fota allt jag ser under en tid.
- Skaffa en lägenhet och själv måla väggarna i (minst) ett rum själv.
- Spela in några låtar i studio, bla en duett med min bror. Bara för att det är roligt.
- Jobba i djuraffär/på zoo under en period.

... och ingenting händer! :/

Utmaning (<--varför det nu kallas så?! För svårt är det ju inte..)

Jag har blivit utmanad av Alex:

1) Fyra arbeten jag haft i mitt liv:
Aleris, Posten, Privab, ICA Kvantum Fjällbacken.

2) Fyra filmer jag kan se om och om igen
Oj, det är många.. men vissa filmer som är absoluta favoriter, vill jag inte se för ofta -just för att jag gillar dom så mycket. Grease är nog den film jag sett mest, minst 100-200 ggr, men det var i mina yngre dagar och ett bra tag sen nu..
Men några som jag har sett mer än en gång inom de senaste månaderna; Aladdin, No Reservations, Lost in Austen, He's Not That In To You.

3) Fyra städer jag bott i:
Gävle, Henley-on-Thames, Caterham, Ransäter.

4) Fyra tv-serier som jag gärna ser på:
House, Friends, Gilmore Girls, Veronica Mars.

5) Fyra ställen jag vill åka till:

Thailand, Bali, USA, Australien.

6) Fyra webbsidor jag besöker dagligen:
I nuläget... Gmail, Gavlegårdarna ("ha-ha", ja jag vet), flashback, facebook (oftast).

7) Fyra favoriträtter:
Plankstek, Pannkakor, Spagetti och köttfärssås/Lasagne, Tacos.

8) Fyra ställen där jag trivs:

Hemma <3, Danslokalen (spec Lisas klasser), Bil/Tåg/Buss/Flyg (förutom flygsjukan), Varhelst där det finns djur.

9) Fyra personer du tänker ofta på:
Det är många det. Närmaste och käraste, men också folk som kommit lite ifrån en eller folk som bor en bit bort <3 Fyra räcker inte på långa vägar...
Energisugande människor som vill andra illa, försöker jag däremot bara putta ut ur huvudet så snabbt och stillsamt jag kan.

10) Fyra personer att utmana:

Ni slipper ;)

 


Att inte veta..

På ett sätt är det en tjusning att inte veta vad som ska komma, vad som ska hända, vart livet kommer föra en. Men där jag står i livet känns det inte så rackarns gulligt längre. Jag går runt och liksom väntar på att en insikt ska komma till mig. Men inget händer...

Så nu tar jag till alla tänkbara medel... jag ska gå till en Sierska!
Vet inte riktigt vad jag tror om sånt än. Är faschinerad av det och har varit nyfiken på det länge. En gång i tiden sa en sierska åt min mamma att uppsöka läkare för att undersöka en viss del av kroppen. Det visade sig att hon hade tumör på livmodern. Det hade kunnat tagit livet av henne senare om det inte upptäckts. Slump? En rysligt bra gissning isf.

Hur som helst känns nu som ett bra läge att själv gå :)


Rörigt.

Jag känner mig kreativ och inspirerad och vill uträtta underverk. Men jag får inte till något. Modet sviker innan jag knappt börjat. Inte ens skriveriet funkar.

Framtid. Yrke. Karriär.


Jag har funderat mycket på vad jag vill... med framtiden och allt sånt. Vad tycker jag är kul? Egentligen. Vad skulle jag vilja göra?
Jag är för kräsen för att skaffa mig ett stillasittande och enformigt kontorsjobb där jag glor på siffror dagar i ända år ut och år in. Men VAD ska jag bli. Vilket håll ska jag rikta näsan åt och försöka satsa?


Men vad kan du tänka dig då, Maria? Vad tycker du är roligt? Vad är du bra på?
Vid dom orden brukar jag sjunka ihop till en liten hög. För, let's see... jag gillar att sjunga, dansa, agera, skriva, fota, lösa problem, fixa och greja, hålla koll på flera saker samtidigt och styra upp saker... och så djur såklart!
Vad blir det...?
Delfinskötare? Författare? Veterinär? Hundtränare? Artist eller skådis? -om jag skulle få vara anonym jag när kameran stängts av. Dubbare, kanske? Jobba bakom kameran? Redigering?

Men hur lätt är det att lyckas med något av det här? Skulle något bära om man försökte? Man måste ju kunna försörja sig också.. gärna utan att behöva vara orolig varje dag.

Det finns mycket i det här huvudet, I know it. Men jag vet inte i vilken ände eller åt vilket håll jag ska börja...


Jag hade en dröm sen barnsben om att bli veterinär. MEN den drömmen grusades när jag började ana höallergi, och fullkomligen krossades för ett år sen då jag pang-tjong-bom blev pollenallergiker -tillsammans med reaktion på morötter, äpplen och HUNDAR! (-ett oacceptabelt faktum som jag vägrar ta till mig!).





5 minuter gnäll..

Min blogg, så nu tänker jag gnälla en stund...

Januari har inte varit min månad...
Började lite smått med jobbigt på det privata planet, det kan vara så ibland med distans. Sen åkte ma & pa till Gran Canaria -vilket påminde mig om att jag inte kan det-.
15/1 (lör) fick jag världens migränanfall .Jag försökte vara på jobbet ändå men när jag var nära att kräkas i en papperskorg gick det inte. Jag blev liggande hela den helgen..
Två dagar efter det fick jag ont i halsen.... suck! Då var det på gång igen.. Köpte Kan Jang, vitlök, vitaminer, drack massor av vatten och sov tidigt osv osv.
Dagen efter, tisdag, ramlade jag nerför yttertrappen och skadade axeln och muskeln i höger arm. Den var dålig resten av veckan.
På söndagen (23/1) började dansen igen.. Armen hade blivit bättre, men på grund av förkylningen som då blossat upp, fick jag ägna den kommande dagarnas danskurser åt att sitta och titta på medan dom dansade. Det är makalöst trist! Dock såg fram emot att bli frisk till helgen -då jag skulle dansa med Ida Long på Local Heroes Galan på Konserthuset.
Onsdag kväll kände jag mig lite bättre, så jag tänkte att förhoppningsvis skulle jag kunna vara med på dansen dagen efter.
Torsdag morgon när jag kliver ur sängen kan jag inte stödja på höger fot... (WHAT?). Oförklarligt! Det blir ingen dans den dagen heller.
Dagen efter, då foten inte blivit bättre, fick jag tid på Hälsocentralen. Inflammation i en sena (minns inte vad den hette). Dansförbud och smärtstillande höver helgen. TACK! :/
Igår var jag och tog bort två födelsemärken, ett på armen och ett på hö bröst. 10-11 stygn. Det är ju helt självvalt, men det är ändå drygt.
Sen tog CSN, Telia, Landstinget (sjukhusräkningar) och Dansen, hela min lön denna månad. Tack gode gud för mina föräldrar som låter mig bo här just nu.. :/

Förkylningen är i princip borta nu och först i förrgår natt kunde jag ligga på höger arm igen...
Och det kunde alltid ha varit värre! :P

Så.. jag ser fram emot ett mer tursamt Februari :)

RSS 2.0