Om förbjud för burka/nikab på offenlig plats

Jag har precis sett debatt på TV...

Ska vi ha total klädesfrihet? Ska vi ha en norm om att den som stör sig på något ska "anpassa" sig?
Okej, då ska jag börja gå naken och med flygarhuva! -och kräva att alla andra ska anpassa sig till det. Jag ska yrka att jag har samma rätt att få jobb med den utstyrseln som alla andra.

Eller VÄNTA!
... denna "frihet" och "andra ska anpassa sig" gällde kanske endast kvinnor med burka/nikab??

Det finns ju nu dock redan en lag som förbjuder mig att gå klädd sådär som jag skrev.. men det verkar ju ingen se som frihetsberövande!! (Jag har eg ingen dying wish att ranta runt naken, och tycker att det är bra att man inte får det.. men det finns många nudister här i världen).

Men VARFÖR skulle då förbud mot heltäckande plaggoffentlig plats (jag upprepar: offentlig plats) vara det? Dom skulle ju fortfarande ha samma rätt (som tex nudister) att bära vad de vill hemma och på speciella platser.
Jag kan inte kräva att jag som nudist ska få jobba inom ett yrke med mycket människo-kontakt (eller något annat yrke heller, för den delen) om jag yrkar på att få vara naken -för det anses stötande och nog rätt obehagligt för de andra. Jag skulle som exempel inte vilja vakna upp på ett sjukhus och mötas av ett heltäckt ansikte, oavsett om det är en scream-mask, flygarhuva eller nikab/burka. Jag vill kunna se personen. Jag vill kunna se vem det är som ser efter mig när jag sover.


Skulle DU vilja vakna upp och se ett par personer med flygarhuva vid din säng?
<--- Eller kanske det här?

(Jag tänker på undersöknings-snubbarna som joxar med ET -som Eliot blev liiivrädd när han såg ;P)


Många tycker ju att det är skitläskigt att möta ett gäng ungdomar med mössor och uppdragna huvor när det är mörkt ute.
Säkert mycket för att man upplever det som obehagligt att man inte kan se deras ansikten, ansiktsuttryck, och då gör det svårare för en att avläsa och se om dom är vänliga eller fientliga.
Ser man mer av dessa? ----->


Vad hände förresten med "Man får ta seden dit man kommer"? Flyttar jag till Iran måste jag:
- bära slöja
- täcka axlar, knän och vrister
Det accepterar jag -annars åker jag inte dit! Men varför gäller det inte samma här? I Sverige har vi inte slöja eller täcka-kroppsdelar-tvång och vi gillar att se ansiktet på de vi pratar med. I många jobb måste man ta ur piercingar, ta av sig smycken, täcka över tatureringar, klä sig efter vissa regler... annars får man inte jobbet! Det är något man bara accepterar, för så är det.. och What's the difference? Man kan sätta i sin piercing, visa upp sin tatuering, klä sig i kort-kort, ta på sig sin slöja/burka/nikab när man kommer hem.

Kommentarer
Postat av: Kesolainen

Vill dom springa runt med ett lakan på huvudet och leka spöket laban så låt dom göra det :D

2009-10-17 @ 23:54:07
Postat av: Kloker

Hihi, apropå laban så vet jag ett barn (vid händelsen närmare två år gammal) som när familjen satt på tåget och det gick på en kvinna i burka utbrast: Titta mamma ett spöke!

2009-10-19 @ 00:02:06
URL: http://goldielocks.blogg.se/
Postat av: Maria

Kloker: PUSS och PUSS på dig!! <3 HAHA!

2009-10-22 @ 15:39:03
URL: http://maha.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0