Maria fick visa leg för alkoholfri cider!!!

I fredags var det fest hos Persarna. Nisse var lite emot det först, men jag tror det är som Johannes och Stefan säger.. jag får väldigt ofta som jag vill. -och det gillar vi! Eller hur?

Jag skulle inte dricka den kvällen, så på vägen dit stannade jag vid Hemköp och köpte en flaska Herrljunga Päron 0,7%. Här vill jag nu tillägga att den är nästan alkoholfri. Man måste dricka 2 LITER sådan för att få i sig den mängd det är i en enda liten 27,5 cl Smirnoff Ice. För att få i sig det mängd alkohol som finns i fyra Smirnoff Ice måste du alltså dricka ÅTTA LITER (7,85) Herrljunga 0,7%. Åtta liter är samma mängd vätska som i 29 st Smirnoff Ice -men som sagt med lika mycket alkohol som i 4 st Smirnoff Ice.
(Hängde du med på det här?)


Well.. till saken...


Jag står i kassan och ska betala. Kassörskan ska just dra flaskan, när hon stannar till, tittar på den, snurrar på den, tittar på mig och säger sedan. "Den här behöver jag se leg för!".
Spontan reaktion från mig.
"VA??".
"Ja, den här måste jag se leg för" upprepar hon.
Kvinnan måste vara knäpp. Vilken ålder menar hon att det skulle vara på 0,7%? 10år? 16 år? 18 år?
"Duger det med körkort?" säger jag ironiskt och håller upp det. Jag tror att hon då ska skratta och inse vad hon pysslar med. Men hon är faktiskt ännu mer korkad än vad hon verkar... Hon tar kortet och synar det en stund. Jag kan se att hon läser födelsedatumet! Då kan jag inte hålla mig. Så puckad får man bara inte vara..
"Ja du, det hade varit illa om dom gett mig körkortet om jag hade varit under 18 år!".

För att se att jag var över 18 år hade hon ju bara behövt titta på bilden och se att det var ett körkort. Klart!
För det måste ju vara 18 år hon tänkte på? Det är väl inte möjligt att det var 20 år som hon krävde på den där 0,7% cidern? Eller? Då blir jag rädd..

(Kan tilläggas att hon var inte precis nyfödd. Jag skulle tippa på 45 år..)


När jag kom ut ringde jag Stefan och berättade. Han började asgarva och jag hörde honom hojta till de övriga "Hörni.... Maria fick visa leg för alkoholfri cider!"....



"- Kunden behöver inte visa legitimation vid inköp av alkoholfria drycker (exempelvis Festis). Samma gäller vid inköp av alkoholfri öl. Med alkoholdryck avses en dryck som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol. Alltså ej lättöl men dock folköl."
- Christer Sundelin, Polisen


Kommentarer
Postat av: Kloker

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! Men hon tyckte väl att du såg ovanligt lättpåverkad ut... En körkompis hemma fick visa leg i somras när hon köpte en stor loka och tre burkar lättöl, jag hade precis gått igenom kassan och höll på att garva ihjäl mig. Till saken hör att korist S vid tillfället var 29, och kassörskan såg ut att vara typ 17....

Hihi puss på dig

2009-02-02 @ 18:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0