Provspelning i Bollnäs. Maria Mallig!! =D

Igår var jag i Bollnäs och provspelade för klassisk fiol på musiklinjen...
...man kan säga att det gick ganska bra! ;)

Egentligen är provspelningarna för klassisk fiol imorgon (tror jag).
Jag sökte från början egentligen klassisk sång, fast det hade dom inte, så dom ringde och frågade om jag kunde nåt annat. Fiol, sa jag. Jag har knappt spelat nåt sen jag slutade för två år sen, men tänkte att man kan ju alltid försöka. Jag berättade läget och fiolläraren föreslog då att jag kunde få en lektion för henne, istället för provspelning.. så skulle hon kolla på så sätt hur mycket jag kunde.
Därför fick jag komma en annan dag än vanliga audition-dagen.
Maria=Spec-unge :P

På tåget dit fick jag sms från fiolläraren att jag skulle spela på förmiddagen och sedan göra ett teoriprov på eftermiddagen. Nervöst.

09:10 Tåget anlände till Bollnäs.
En "trevlig" promenad till skolan.
09:30 Framme vid skolan. Karin kom och hämtade mig vid receptionen.
09:45 Färdigt!!!!
Det hela gick med andra ord skitsnabbt!

När jag packade upp frågade hon om jag ville värma upp först, men jag sa att vi kunde börja direkt. Jag hade tagit med mig några noter som jag spelat igenom kvällen innan. (Jag hade DÅ upptäckt att jag hunnit bli ringrostigare än jag tänkt mig under dessa två år (lite sent att tänka att jag borde börjat öva för en vecka sedan)).
"Okej, då provar vi spela det" sa hon. Hon rotade fram nåt komp och sen började vi. Jag är allt annat än van att spela med piano-komp, det blev jäkligt rörigt, men jag gjorde så gott jag kunde. Det gick sådääär :/

"Okej, det lät ju bra" sa hon när vi var klar. "men det var inget läges-spel... brukar du spela i lägen?"
"Njaaäää, lite dåligt med det!" svarade jag ärligt. Ajajaj, Maria, inte bra.
"Du kan lägga ner fiolen, nu ska vi prata" sa hon.
Hjälp. Skulle hon inte höra mer?
"Vad tänkte du göra i höst, om du inte kommer in här?" frågade hon.
Jaaaha, så jag kommer inte in :( vill hon bara vara snäll och kolla så att jag har något annat att göra...
Jag berättade vilka fler ställen jag sökt till.
"Jaha okej, ja för om du vill ha den, har du en plats här i höst ... jag vill ha dig!"

WHAT?
"Oj..." sa jag. Svar direkt?!!! Vanligtvis ska dom tänka, jämföra med andra sökande, och sedan meddela om man kommit in eller inte via brev.
"Du har inte kommit så jättelångt rent tekniskt (nähää, du säger det :P), men jag ser att du är musikalisk... jag tror du skulle kunna avancera snabbt.. och jag tror att om du bara vill så kan du gå jättelångt! Jag vill jättegärna ha dig här i höst!!"

Provspelningarna för klassisk fiol hade ju inte ens varit än.. dom hade hon ju inte hört. Ändå gav hon mig besked direkt!!!
Jag kände mig riktigt mallig!

Jag tackade så jättemycket, men var tvungen att vara ärlig om att jag ville se vad de andra ställena kommer säga om mig först, innan jag kan svara. Sanning att säga vill jag hellre gå musikteater än fiol. Men det var ändå skitkul att få ett sånt snabbt och positivt gensvar från Bollnäs. Ser det som ett ruskigt fint beröm!

Eftersom detta gick så oerhört snabbt, hann jag med att göra teorin klockan 10 (jazzlinjens auditions var den dagen).
Efter teorin fick jag en privat rundtur av två kalastrevliga tjejer som går på skolan. Dom såg ganska förvånade ut när jag sa vilket besked fiolläraren gett direkt. Hoppas dom inte tror att jag är nåt fiol-underbarn :S för det är jag verkligen inte! Det vet alla som hört mig. Dom övertalade mig att stanna och äta lunch med dom, vilket jag gjorde. Därefter tog jag tåget hem 12:51.

Trevlig dag! =D

Kommentarer
Postat av: Sandra

-lååååååååååångt-

2008-04-29 @ 22:32:19
URL: http://heggih.blogg.se
Postat av: Madde

grattis! Du är en lysande begåvning!!!

2008-05-01 @ 18:48:51
URL: http://sokratess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0